18 november 2014

Transport

Al ruim tachtig jaar produceert Fibor Packaging uit Zutphen massief karton. De kilometers karton die dagelijks van de productielijn rollen, worden verwerkt tot verpakkingen voor onder andere de groente-, fruit-, vlees- en visindustrie aan klanten wereldwijd. Voor de in- en uitslag van die voorraden – maar ook voor het laden en lossen van de grondstoffen en eindproducten, en het bevoorraden van de productielijnen – beschikt Fibor Packaging over een eigen transportvloot van 10 vorkheftrucks. 
‘Om verstoring van het proces te voorkomen, moeten de trucks continu inzetbaar zijn,’legt bedrijfsleider Kerkmeijer uit. ‘Daarom vertrouwen we al jaren op LPG.’

Drie vliegen in één klap

De dagelijkse inzet van de trucks is weliswaar ook een hoge kost. Ook daar kijkt Fibor Packaging naar besparingsmogelijkheden. ‘Tot voor kort hadden we een gemixte vloot, waarbij de inzetintensiteit, het verbruik en de onderhoudsfrequentie per truck nogal verschilde’, getuigt Kerkmeijer. ‘Daar wilden we vanaf.’ 
Na een grondige doorlichting van het verbruik en de rijeigenschappen van een aantal demotrucks, ging Fibor Packaging dus van start met één weloverwogen merk. 
En voor de levering van de benodigde hoeveelheid LPG-wisseltanks vertrouwt Fibor Packaging als vanouds op Primagaz. Drie keer per week worden de lege tanks tijdig omgeruild voor volle exemplaren. ‘Daar hebben we nooit omkijken naar.’

Bij de jongste vervanging van de vloot bekeken we ook de mogelijkheid om elektrotrucks in te zetten, maar uiteindelijk viel opnieuw de keuze op LPG. Met elektrisch aangedreven trucks zouden we een ruimte moeten inrichten om de batterijen veilig te wisselen en te laden. Daar was een forse investering voor nodig geweest.

Dhr. kerkmeijer

bedrijfsleider fibor packaging

Op de werkvloer